top of page

Een kruisweg & een lichtweg knutselen



De corona-lockdown brengt zeker uitdagingen met zich mee, maar ook zegeningen. Een grote zegen voor zowel mij, mijn kindjes als mijn echtgenoot is dat we ons leven hier 100% kunnen laten draaien rond de vele kerkelijke herdenkingen en feesten die ons katholiek geloof te bieden heeft. We knutselen veel, de kindjes leren veel bij en stiekem leren Sam en ik ook bij wanneer we ons voorbereiden op de vloed van vragen van vooral onze oudste zoon van 5.


Tijdens de vasten hebben de kindjes en ik de tijd genomen om de Kruisweg te knutselen en deze enkele weken uit te stallen in onze living. We hebben bewust gewacht tot Goede Vrijdag om het hele verhaal in te overlopen en tussen elke statie te bidden. Op die manier hadden de kindjes de vrijheid om elke dag vragen te stellen over de afbeeldingen die ze zagen, wat goed lukte, omdat ze de grote lijnen van het verhaal tijdens het knutselen al hadden meegepikt. Op Goede Vrijdag kenden ze eigenlijk al de meeste staties vanbuiten hierdoor - zonder dat we er echt tijd hadden ingestoken om het 'vanbuiten te leren'…

Nu de Vasten voorbij is hebben we de Kruisweg een plaatsje gegeven aan de muur in onze gebedsruimte - zo kunnen we hem later nog gebruiken.

Omdat de Kruisweg zo'n groot succes was, hebben we nu ook een Lichtweg gemaakt. Zowel voor mij als voor de kindjes is dit veel minder gekend. Blijkbaar heb ik op vakantie enkele jaren geleden zo'n Lichtweg gezien aan een klein verlaten kerkje - ik herinnerde me er niets meer van tot mijn echtgenoot mij eraan deed herinneren en ik herinner me nu dat ik dat een mooie 'weg' vond - een hoopvolle weg… Daarom ben ik wel blij om deze weg nu ook tot Pinksteren in onze living te hebben staan en op die manier ons gezin meer eigen te maken met alle bijbelpassages die erin voorkomen. De belangrijkste feesten (Pasen, Hemelvaart en Pinksteren) wisten de kindjes al onmiddellijk te herkennen, dus we zijn al goed begonnen…


Mijn hoop is dat mijn kindjes door het bidden van deze Lichtweg zullen groeien in het geloof in onze Heer Jezus die zegt:


Voor degenen die ook een Kruisweg of Lichtweg willen maken, zal ik onderaan het artikel kort enkele foto's zetten van hoe ik hem ineengeknutseld heb - ter inspiratie, want er zijn vele variaties te vinden op het internet!

Wens ons geluk bij het verder uitdiepen van deze Lichtweg in ons gezin!

Jullie zus op pad,












Wat heb je nodig om dit te knutselen?

- véél houten tongspatels/ijsstokjes

- sterke lijm (ik gebruikte een lijmpistool om het snel te laten gaan)

- verf voor een leuk kleurtje

- versieringsmateriaal: gekleurd papier om kruisjes uit te knippen, glitter voor de extra touch

- foto's van de Kruisweg of de Lichtweg - ik gebruikte deze omdat hier geen copyright op was, voor de Kruisweg zijn ze zeker goed, die van de Lichtweg zijn iets minder van kwaliteit - maar omdat het snel moest gaan heb ik er geen andere meer kunnen zoeken...


Hoe begin je eraan?

* Beslissen hoe je de tongspatels wil vastlijmen - dit hangt een beetje af van hoe groot de foto's zijn die je wil gebruiken. Dit is hoe ik het deed:

Op het internet kan je veel verschillende constructies vinden! Gewoon even puzzelen met een uitgeknipt fototje en de spatels :-)


* Alles aan elkaar lijmen: 14 huisjes maken

Mijn kindjes zijn nog wat klein om dit zelf te doen, dus ik heb dit 's avonds snel gedaan, zodat we de volgende dag samen het leukere werk konden doen, namelijk de huisjes versieren...


* De huisjes verven: wij kozen paars voor de Kruisweg en geel voor de Lichtweg.


* Extra versieren: de pilaren met glitter bestrijken - de kindjes vonden dit een leuk werkje (en het is goed om hun fijne motoriek te trainen :-D). Bij de Kruisweg hebben we de kleuren laten variëren, roze als er vrouwen in het tafereel meededen, rood telkens Jezus viel, grijs toen Hij stierf en de andere allemaal paars. Bij de Lichtweg vonden we minder patroon, dus alles is gewoon goud geworden... Alternatieve versieringen kunnen zijn: stickertjes kleven, diamantjes kleven,...


* Kruisje erop hangen.


* Foto erin kleven van de statie.


* Onderaan de nummer en een korte beschrijving van de statie schrijven.



* Klaar!



1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page