top of page

De Heilige Ruth - en waarom ik hier in haar spoor willen treden...



*Vrijdagavond, eind mei 2019, 21u30*

"Voila, ik heb mijn website online gezwierd!" zeg ik trots.

- "Waarom heb je eigenlijk de naam 'in het spoor van Ruth' gekozen?" - mijn echtgenoot die naast mij in de zetel zit.

En daar zat ik dan met mijn mond vol tanden…

Waarom had ik deze naam gekozen?

Er zijn vele namen de revue gepasseerd, maar Ruth bleef hangen en toen de website gemaakt was, heb ik zonder er echt verder over na te denken deze naam gebruikt.

Ik noem het een keuze geïnspireerd door de Heilige Geest…

Maar is dat voldoende antwoord als mensen mij ooit zouden vragen naar de redenen achter deze keuze? Is dat voldoende om nu te antwoorden op de vraag van mijn echtgenoot?


Enkele maanden geleden was ik uitgedaagd door deze conversatie. Ik wou zelf eigenlijk ook weten waarom deze naam het gehaald heeft! :-)


Dus was het antwoord aan mijn echtgenoot dat ik het eens zou uitschrijven, zodat ik deze vraag ook in de toekomst op een goede manier kon beantwoorden…


Maar dan besloot ik om dit hele online avontuur even te laten voor wat het is en mij gedurende de grote vakantie te focussen op mijn kindjes. Op 1 september zou ik de website echt van start laten gaan.


Vlak nadat ik deze beslissing heb gemaakt, ontdekte ik dat de Heilige Ruth haar feestdag heeft op 1 september - hoe toevallig is dat!?! Ook de betekenis van de naam Ruth past perfect bij wat deze site als visie heeft. De naam Ruth betekent 'vriendschap'.

Ik stond versteld toen ik deze 2 zaken over de Heilige Ruth te weten kwam. Hier was ik aan het twijfelen of de naam van de blog wel voldoende geïnspireerd was door God en door wie de heilige Ruth was en ik kreeg onmiddellijk een bevestiging: "Nee, je hebt wel de naam goed gekozen, vertrouw maar op Mij, ik zal je leiden..."


En uiteindelijk is dat ook een van de lessen uit het boek Ruth: er is geen toeval bij God, want God heeft Ruth naar het veld van Boaz geleid om haar te redden... God heeft controle over ons leven, daar mogen we op vertrouwen.

Het deed mij denken aan deze uitspraak van Moeder Teresa, die mij enkele maanden geleden al aanzette om deze website te beginnen:

Waarom ben ik op de naam Ruth gekomen?


Ik heb mij vooral gebaseerd op wie het personage Ruth voor mij is.

Ruth is

  • een heidene die de stammoeder van Gods volk werd, dankzij haar keuze voor God. Op die manier is ze een voorbeeld voor elk van ons dat God werkzaam kan zijn in elk mens.

  • een liefdevolle vriendin voor haar schoonmoeder.

  • een vrouw die onvoorwaardelijke trouw toonde aan God.

En dit is waarom ik gekozen heb om Ruth als inspiratie te nemen voor deze website. Omdat ik graag in het voetspoor van deze fantastische vrouw wil treden.


Mijn hoop was en is om via deze website ook een vriendin te kunnen zijn zoals Ruth dat was, onvoorwaardelijk in liefde en trouw voor zowel God als de zussen die Hij op dit pad brengt.


Via deze site hoop ik zo

  • iedereen eraan te herinneren dat God werkzaam is in ieder van ons, waar je ook staat in het leven, wat je ook achter de rug hebt, je hebt God zeker allerlei dingen te bieden!

  • een aanzet te geven tot het ontstaan van meer gemeenschap onder ons Vlaamse katholieke vrouwen, zodat we elkaar als zussen in de Heer nog meer kunnen steunen.

  • kleine en grote verhalen over Gods trouw te kunnen delen om nooit te vergeten dat God overal is en Hij niets aan het toeval overlaat en hierdoor mijn eigen en ook jullie geloof en vertrouwen in God te versterken.

Ik ben nog redelijk onzeker over wat ik mag verwachten van dit pad dat ik nu op ga, maar ik wil dit avontuur proberen in blind vertrouwen, zoals Ruth in blind vertrouwen mee ging met haar schoonmoeder. Volgende 2 bijbelpassages zullen mijn inspiratie zijn:


En dankzij het voorbeeld van Ruth weet ik dat de uitkomst in Gods handen ligt en durf ik vertrouwen dat God tijdens dit avontuur voor mij zal zorgen, beter dan eender wie dat zou kunnen, beter dan ikzelf dat alleen zou kunnen...


Dus bij deze stap ik officieel in het spoor van de heilige Ruth, met de hoopvolle verwachting dat ik echt een vriendin kan worden naar haar voorbeeld voor de mensen in mijn leven en voor iedereen die 'In het spoor van Ruth' tegenkomt!


Wens me geluk!

Jullie zus op pad,








0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page