top of page

Halloween... met een katholieke twist


We zijn nu een week voor de herfstvakantie en ik ben helemaal onrustig...


Deze week staat alles in het thema van Halloween op de school van mijn kindjes. En ik vind dat echt niet gemakkelijk…

Mijn kindjes zijn deze week bang 's nachts, ze roepen en huilen en spreken over zombies en aliens - wie leert een 4-jarige die woorden?


In mijn hoofd staat Halloween gelijk aan verkleden in vieze monsters die niet bestaan, kinderen bang maken, enge verhalen vertellen en ga zo maar voort… - ik heb nooit Halloween gevierd 'in mijn tijd', dat was nog niet de gewoonte en dus is mijn beeld gebaseerd op de fragmenten die ik gezien en gehoord heb de voorbije 2 jaren en op wat ik in de winkelrekken zie liggen.


Hoe kan ik dit feest op een goede manier aanpakken? Hoe kan ik het rijmen met mijn geloof? Hoe wil ik dat mijn kinderen ermee omgaan? Is Halloween niet een heidens feest of een feest van het kwade?


Allemaal vragen waarmee ik zit en ook een angst waarmee ik zit, want waarmee zouden mijn kinderen wel niet in contact kunnen komen?


Omdat de waarheid de beste remedie is tegen angst en onduidelijkheid, ben ik er wat meer over gaan opzoeken, zodat ik de waarheid weet en dit aan mijn kindjes kan uitleggen en zodat wij dit kunnen uitleven als gezin…


Ik ben begonnen met de naam zelf te ontleden. In het woord Halloween zien we het woord 'hallow' staan. Dit komt van hallowed wat wil zeggen heilig of erg vereerd, het is een woord dat meermaals in de bijbel terugkomt, zo staat Mozes op heilige grond en zeggen we in het Onze-Vader 'uw naam worde geheiligd' - in Engelse bijbelvertalingen staat er dan hallowed.


De dag na Halloween vieren we Allerheiligen en juist daarnaar verwijst de Hallow in Halloween. Op Allerheiligen vieren we alle Heiligen, alle mensen die met God in de hemel zijn. En eigenlijk is Halloween een samengevoegd woord van 'All hallow's eve' - de avond voor Allerheiligen. We zouden het Allerheiligenavond kunnen noemen, zoals we ook Kerstavond vieren de avond voor Kerstmis…


Toen ik deze uitleg te weten kwam, was mijn angst voor het feest onmiddellijk volledig verdwenen. Er viel een grote zwaarte van mijn schouders: het is oké om als katholieken Halloween te vieren. Het is een goed feest, alleen door de wereld wat verwaterd. Wanneer mensen niet meer in God geloven, geloven ze niet meer in heiligen en waarom deze dan nog vieren...? Dus is het Halloween-feest gewoon een eng feest geworden, vol zombies, heksen en andere enge wezens...

Wij mogen dit feest als katholieken ook volop meevieren, met onze katholieke twist erin!


En dus ben ik geïnspireerd om mijn kinderen dit feest niet te ontzeggen en niet meer in angst ernaar toe te leven. Maar dit feest deze week met mijn kindjes voor te bereiden en veel met hen te praten over hoe wij het zien. En misschien kunnen wij zo een verschil maken…

Zoals de heilige paus Johannes Paulus II ooit zei:


Als idee om de kindjes in te verkleden, ga ik engelenvleugels gebruiken die we vorig jaar gemaakt hebben voor een andere verkleedgelegenheid. Zo zullen we een heilige Michaël hebben en een beschermengeltje :-)

De komende jaren kunnen we dan andere heiligen introduceren en zo onze rijke katholieke tradities kenbaar maken!


Het is mijn 3e jaar dat ik kindjes op school heb en het is de 1e keer dat ik vrede heb met onze aanpak…


Deze mama is weer een beetje meer vrij!!


We zijn dit weekend al begonnen met het voorbereiden, door 2 pompoenen uit te kerven samen.

Nu kunnen we echt feesten, zonder angst :-)


Jullie zus op pad naar de Heer,


0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page