top of page

Lieve Vader


Vorig weekend was het dubbel feest, we vierden Pinksteren, maar de kindjes hadden zich op school ook goed voorbereid op "het feest van de papa's". Vaderdag.


Ik ben er niet goed uit wanneer dat we dit moeten vieren. Bij mij thuis vroeger vierden we dat steeds op 19 maart - Sint Jozef. En vieren was dan relatief, want omdat we dit op school niet voorbereidden dan, mocht mijn papa al blij zijn als we er op die dag zelf aan dachten (ik schaam me diep :-) ). Maar wanneer we met onze cadeaus in juni afkwamen kregen we dan ook weer te horen dat vaderdag in maart was geweest...


En nu heb ik mijn eigen gezin en mogen we onze eigen tradities beginnen...

Dus dit jaar heb ik hierin beslist dat we volop meedoen aan vaderdag. De kindjes werden op school voorbereid en zouden met een cadeautje komen, dus ik wou er een positieve draai aan geven en dit ook tot een traditie van ons maken. Tegelijkertijd ben ik ook van het type dat niet graag cadeaus koopt - wat te kopen voor iemand die eigenlijk al alles heeft?

En wat is er dan mooier dan de man die je het liefste ziet, de vader van je schatten, te eren?


Er zijn zoveel dingen die de vader van mijn kinderen goed doet, en de meeste van die dingen vind ik maar vanzelfsprekend en benoem ik nooit. Dat wil ik veranderen. En omdat mijn kinderen nu 4 en 2.5 jaar zijn en dus nog enorm focussen op 'het cadeau', heb ik in één van mijn zeldzame vrije momenten een klein cadeautje in elkaar geknutseld recht vanuit mijn hart met wat stiften, potloden en een papier.


Ik heb gekozen een bladwijzer te maken, die hopelijk nog vele jaren mag meegaan...

Op de voorkant een bijbelvers:

En op de achterkant enkele woorden die ik mijn echtgenoot toeschrijf, om hem te eren.

Het idee om op deze manier met het woord vader te spelen, had ik op Pinterest gevonden, waar het in het Engels werd gebruikt.

Ik hoop dat deze bladwijzer hem nog vaak mag aanmoedigen in zijn taak als papa voor onze 3 kleine schatten!


Door dit te maken heb ik beseft dat ik mijn echtgenoot veel vaker zou moeten eren. Een onverwachts positieve aanmoediging kan een man zo vleugels geven en het helpt hem om te groeien tot een betere man, tot een heiligere man...


En ik wil iedereen bij deze dan ook uitdagen om ook de mannen in je leven, je papa, je echtgenoot, je broer, je zoon of je vriend te eren. Nu, ook al is er geen aanleiding meer toe (want vaderdag is voorbij als ik dit schrijf, dus zeker als je dit leest).

Dit eren - zeker als je hiervan een dagelijkse gewoonte maakt - maakt echt een verschil in hoe de man kijkt naar zichzelf, in zijn zelfvertrouwen, in zijn verlangen om te groeien tot een beter man. Maar het verandert ook hoe wij naar hen kijken - door het zoeken naar positieve zaken, naar dingen om hem te eren, leren we op een andere manier kijken naar de mannen in ons leven, op een positievere manier, met meer liefde...


Dus met deze uitdaging wil ik eindigen: eer deze week minstens één maal per dag een man die dicht bij je staat, je papa, je echtgenoot, broer, zoon of vriend. En ontdek hoe dit de dynamiek tussen jullie verandert!


Veel succes, ik begin er hier ook mee!

Jullie zus samen op pad,



0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page