top of page

Kleuter-knutsel-Pinksternoveen


Om het belang van Pinksteren in de verf te zetten voor mijn kindjes hebben we (aangezien we toch een overvloed aan tijd hadden) de voorbije week uitgebreid de tijd genomen om rond dit thema te knutselen (en ondertussen te vertellen en te leren).

We hebben uiteindelijk een noveen ineengeknutseld!


9 verschillende knutselwerkjes, de ene al wat moeilijker dan de andere.

Hier een overzichtje:

1. We zijn gestart met een schildersessie, waarbij onze peuter van 18 maanden ook vrij mocht meeschilderen. Oké, heel eerlijk, eerst heb ik geprobeerd haar te laten 'schilderen' door verf op een blad te doen en er huishoudfolie over te doen. Op die manier hoopte ik het geklieder wat te vermijden. Helaas had zij daar geen zin in, ze keer mij zo aan van 'Mama, wat moet ik hier nu mee doen?' Dus dan gaf ik haar wat vingerverf, maar haar blik bleef onveranderd, terwijl ze keek haar haar broer en zus die een verfborstel vasthadden... Uiteindelijk kreeg ze dus ook een borstel en dan heeft ze het ene na het andere blad volgeschilderd. En ik die dacht dat met de handen schilderen toch veel leuker zou zijn...

Het resultaat van het huishoudfolie-probeersel is uiteindelijk gelukkig wel geslaagd vind ik:

Dit moet dus het vuur van de Heilige Geest voorstellen :-D


2. Om het knippen en plakken wat te oefenen met mijn 2 kleuters hebben ze allemaal stukjes papier geknipt en dan deze geplakt volgens het patroon dat ik op het blad getekend had. Zo zou je een duif vanuit de hemel naar beneden moeten zien vliegen.

Wij vinden de kleuren alvast zeer opbeurend!

(Het idee haalde ik hier)


3. Een tweede schildersessie! Op enkele kartonnen borden had ik een duif in glasraamstijl getekend die de kindjes mochten verven. Met onze 3 versies onder elkaar, ziet het er zo uit:

Dit ideetje ben ik ooit op het internet tegengekomen, maar ik heb geen idee meer waar...


4. Een knutselwerkje dat iedereen superleuk vond, was het maken van een windmolentje van de Heilige Geest. Een idee dat ik hier vond en zelf nagemaakt heb voor onze kindjes.

Ik vond het super hoe gemakkelijk dit was, gewoon een punaise in een potloodgom steken en het is gemaakt!


5. Opnieuw een knipwerkje, de kindjes mochten enkele duiven en wat vuur uitknippen. Erna moesten ze gewoon wat papier plooien tot een waaier om de vleugeltjes te maken. Zeer weinig werk voor hen en erna moest ik gewoon alles aan elkaar hangen met wat touwtjes tot een mooi mobieltje.

Hij heeft even aan onze lamp boven de tafel gehangen en wanneer de wind dan door het huis waaide, kwam het precies tot echt tot leven...

Ik had dit ooit eens op een foto gezien en heb de duif gewoon eenvoudiger gemaakt, op niveau van mijn 3 en 5 jarige kleuter :-)

6. Om even weg te zijn van het knipwerk, hebben we ook wat met de strijkparels gespeeld. Ik vond online mooie vormpjes van vuur en we hebben die nagemaakt. Tot de kinderen doorhadden dat dit oorbellen waren - toen moest ik er ook oorbellen van maken - haha!

Ik heb ze ook even gepast, maar eigenlijk was het vuur een beetje aan de grote kant... Oordeel vooral zelf ;-)

7. Een knutselwerkje waarmee de kindjes de voorbije dagen al veel gespeeld is de kroon met het vlammetje erop. Een idee van catholic icing.

Ons vlammetje is eerder een grote vlam geworden en onze oudste zei dus: "Kijk mama, als ik in de weerspiegeling van het glas kijk, dan lijk ik op de Sint!" Tot zover de vlam :-)


Maar enkele uren later kwam hij met een ander idee: "Mama, kunnen we ook een kroon maken met een duif erop, dan toont die dat de Heilige Geest over ons komt."

Ik stond even versteld van zijn creativiteit - wat een leuk idee! Dus we hebben daar onmiddellijk werk van gemaakt en deze kroon draagt hij nu quasi constant!


8. Dan nog eens onze scharen bovengehaald en een krans van de Heilige Geest gemaakt, om onze Paaskrans aan de voordeur te vervangen. Helaas waren de gekozen blaadjes wat aan de moeilijke kant voor de kleuters, dus we hebben er gewoon een kleinere krans van gemaakt, zodat ze minder moesten knippen.

Maar het eindresultaat mag er wel zijn!


9. Eindigen deden we met een heel eenvoudig knutselwerkje, het versieren van enkele kaarsjes die we op Pinksteren kunnen aansteken.

Nu gaan we elke dag tussen Hemelvaart en Pinksteren een knutselwerkje een plaatsje geven in ons huis, telkens na het bidden van het gebed aan de heilige Geest dat we de voorbije weken geleerd hebben. Hopelijk helpen deze knutselwerkjes om mijn kleuters te motiveren om deze noveen op een goede manier te bidden als gezin!


Jullie zus samen op pad,


0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page